Zápis ze zasedání AS UK dne 22. března 2024


Prezenční listina

Přítomní členové AS UK 


1. LF

2. LF

3. LF

prof. MUDr. Tomáš Zima, CSc., MBA

Adam Karas Andrea Rashovska

prof. MUDr. Richard Škába, CSc.

prof. MUDr. Jan Trka, Ph.D.

Leona Petlíková

Matyáš Uvíra

doc. MUDr. Jan Gojda, Ph.D.

Tereza Entlerová

Jonáš Vala

LF P

LF HK

FaF

MUDr. Karel Ježek, Ph.D.

MUDr. Anna Malečková, Ph.D.

Karel Mikulčák

David Kverka

prof. RNDr. Jan Krejsek, CSc.

MUDr. Tomáš Soukup, Ph.D.

Tomáš Pavelka

PharmDr. Eduard Jirkovský, Ph.D.

PhDr. Zděnka Kudláčková, Ph.D.

Mgr. Eliška Mašková (online)

Amir Dezham

FF

PF

PedF

Mgr. Jan Bičovský, Ph.D.

Mgr. Karel Šima, Ph.D.

Mgr. BcA. Petra Slížková, PgDip

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc.

JUDr. Michal Říha, Ph.D.

Bc. Jakub Čech

Pavel Linzer

PhDr. David Greger, Ph.D.

Bc. Veronika Vohlídková

Bc. Dominika Erbeková

FTVS

PřF

MFF

PhDr. Helena Vomáčková, Ph.D.

PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (online)

Mgr. Veronika Krause

Jan Fiala

prof. RNDr. Jan Černý, Ph.D.

Mgr. Anna Altová

Mgr. Kristýna Bubeníková

doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.

RNDr. Andrej Farkaš

Ing. Jan Hrabovský

FSV

KTF

HTF

prof. PhDr. Michal Kubát, Ph.D.

PhDr. Petr Jüptner, Ph.D.

Bc. Marek Boňko

PhDr. Jan Křovák

Ondřej Kříž

Jakub Sobotka

doc. ThDr. Pavla Damohorská, Th.D.

ThDr. Jaroslav Hrdlička

ThDr. Ing. Anna Müllerová

Mgr. Petra Tesařová

ETF

FHS

Součásti

doc. Jiří Mrázek, Th.D

Mgr. Jan Kranát, Ph.D.

Klára Ptáčková

Jan Tkáčik

Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D.

Ing. Petr Pavlík, Ph.D.

Bc. Martina Pustková

PhDr. Mgr. Pavel Pečený, Ph.D. (online)

Mgr. Barbora Štindlová, Ph.D.


Omluvení členové AS UK

prof. MUDr. Robert Jech, Ph.D. (1.LF)

prof. MUDr. Zuzana Moťovská, Ph.D. (3.LF)

Vojtěch Trmal (LFHK)

Mgr. Richard Keračík (FF)

doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (PedF)

doc. Ing. Stanislav Smrček (PřF)

doc. PhDr. RNDr. Josef Stráský, Ph.D. (MFF)

Marek Lentvorský (FHS)


Hosté

prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D., rektorka UK

prof. JUDr. Jan Kuklík, DrSc., prorektor pro akademické kvalifikace

prof. PhDr. Ladislav Krištoufek, Ph.D., prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost

prof. RNDr. Markéta Martínková, Ph.D., prorektorka pro studijní záležitosti

doc. RNDr. Martin Vlach, Ph.D., prorektor pro vnější vztahy

doc. MUDr. Jan Polák, Ph.D., MBA, prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání

MUDr. Josef Fontana, Ph.D., prorektor pro strategickou spolupráci a rozvoj

Mgr. Martin Maňásek, kvestor UK

Mgr. Petra Štanclová, kancléřka UK

Mgr. Karolína Štauberová (KR)

prof. Ing. František Zahálka, Ph.D. (FTVS)

PhDr. Kateřina Šámalová, Ph.D. (ombudsmanka)

RNDr. Věra Šťastná (RUK)

Jakub Ševčík (PF)

Mgr. Ondřej Švec, Ph.D. (FF)

Jakub Gogela (FF)

Seyedmohammad Khatibi (FaF)

Michael Kučera (HTF)

Amáta Vohradská (PF), tajemnice AS UK

Mgr. Anna Matoušková (PF), tajemnice Legislativní komise AS UK

1.  Zahájení, předání osvědčení novým členům

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK,v 10:00 hod. přivítal přítomné členy AS UK i hosty. Zasedání se konalov Modré posluchárně (Celetná 20).


JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, požádal MUDr. Annu Malečkovou, Ph.D., předsedkyni Hlavní volební komise, aby předala osvědčení nově zvoleným členům AS UK.


Osvědčení obdrželi:

Jan Tkáčik (ETF)

Klára Ptáčková (ETF)

Jan Fiala (FTVS)

doc. MUDr. Jan Gojda, Ph.D. (3.LF)


Program zasedání AS UK

Předsednictvo AS UK navrhlo program zasedání AS UK. Program byl rozeslán členům AS UK a zveřejněn na internetových stránkách senátu.

Program zasedání AS UK

Předsednictvo AS UK navrhlo program zasedání AS UK. Program byl rozeslán členům AS UK a zveřejněn na internetových stránkách senátu.


1. Zahájení, předání osvědčení novým členům

2. Kontrola a schválení zápisů ze zasedání AS UK konaných dne 19. ledna 2024 a 9. února 2024

3. Vystoupení J. M. paní rektorky

4. Vnitřní předpis UK

5. Vnitřní předpisy fakult

6. Návrh na jmenování členů vědecké rady CERGE

7. Volba kandidáta na člena Etické komise UK

8. Zpráva o vnějším hodnocení Univerzity Karlovy

9. Stav naplňování Plánu rovných příležitostí UK za rok 2023

10. Stav naplňování Akčního plánu implementace Strategie udržitelného rozvoje UK: Na cestě k udržitelnosti 2030 v letech 2023–2024

11. Návrh rozpisu prostředků poskytnutých UK z ukazatele C – příspěvek na stipendia pro studující doktorských studijních programů na rok 2024 a výhled pro rok 2025

12. Naplňování Akčního plánu HRS4R na UK v roce 2023 a vyhodnocení období 2021-2023

13. Sebehodnotící zpráva: Implementace HRS4R na UK. Obnovení certifikátu HR Excellence in Research (HR Award) 2024

14. Akční plán HRS4R na UK pro období 2024-2026

15. Závěrečná zpráva z oblasti výkonu činností univerzitní ombudsmanky a tzv. kontaktních osob (ombudsosob) na fakultách a součástech UK za rok 2023

16. Metodika šetření podnětů nevhodného chování ombudsmankou UK

17. Školení pro akademické a ne-akademické pracovníky a pracovnice Univerzity Karlovy a Masarykovy univerzity

18. Návrh Opatření rektora „Příspěvky ze sociálního fondu a z dalších zdrojů na benefity pro zaměstnance Univerzity Karlovy”

19. Právní jednání

20. Informace z pracovních komisí

21. Informace z Rady vysokých škol

22. Různé


Návrh usnesení:

„AS UK schvaluje program zasedání.”

Schváleno tichým souhlasem


Ustanovení komise pro tajné hlasování

Navrženi byli: Mgr. Kristýna Bubeníková (PřF), JUDr. Michal Říha, Ph.D. (PF), Bc. Dominika Erbeková (PedF)


Hlasování o komisi pro tajné hlasování

Pro 47, proti 0, zdržel se 2

Schváleno

Předsedou komise pro tajné hlasování byl zvolen: JUDr. Michal Říha, Ph.D. (PF)


Hlasování o tajném hlasování prostřednictvím elektronického hlasovacího zařízení dle čl. 9 odst. 8 JŘ AS

Pro 51, proti 0, zdržel se 3

Schváleno

2. Kontrola a schválení zápisů ze zasedání AS UK konaných dne 19. ledna 2024 a 9. února 2024

Amáta Vohradská, tajemnice AS UK, informovala o tom, že k návrhu zápisu ze zasedání AS UK konaného dne 19. ledna 2024 byla doručena připomínka kolegy Linzera, která byla zapracována. K návrhu zápisů ze zasedání AS UK konaných dne 9. února nebyly doručeny žádné připomínky.

Návrh usnesení:

„AS UK schvaluje zápis ze zasedání AS UK konaného dne 19. ledna 2024.”

Hlasování

Pro 51, proti 0, zdržel se 1

Schváleno

Návrh usnesení:

„AS UK schvaluje zápis z prvního zasedání AS UK konaného dne 9. února 2024.”

Hlasování

Pro 50, proti 0, zdržel se 3

Schváleno

Návrh usnesení:

„AS UK schvaluje zápis z druhého zasedání AS UK konaného dne 9. února 2024.”

Hlasování

Pro 51, proti 0, zdržel se 3

Schváleno

3. Vystoupení J. M. paní rektorky

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo J. M. paní rektorce.


Úvodem J. M. paní rektorka uvedla, že novým ředitelem CTS byl ve výběrovém řízení vybrán doc. Cyril Říha. Dále uvedla, že od minulého zasedání AS UK vedení UK uspořádalo 4 setkání související s tragédií na FF UK, o kterých by měl být AS UK informován. Zejména související informace o psychosociální pomoci by měly být šířeny co nejvíce. Jako první se uskutečnilo setkání s pozůstalými rodinami zemřelých studujících, pouze jedna rodina nebyla na tomto setkání přítomna. Poděkovala dr. Váchovi z 3.LF, jehož vystoupení velmi dobře rezonovalo mezi pozůstalými. Vnímá jako dobrý signál, že pozůstalí rodiče mezi sebou udržují kontakt. Dále proběhla přednáška na téma „Akademická obec zraněná, ale ne zlomená“, kde kromě již zmíněného dr. Váchy vystoupila maminka jedné ze zemřelých studentek. Zároveň proběhlo setkání, jehož účelem bylo poděkovat všem státním i nestátním složkám, které po tragédii UK pomohly. Zaznívalo, že tuto bezprecedentní tragédii UK dobře zvládla. Poslední věc je, že včera proběhlo setkání s největšími dárci Nadačního fondu UK. Vedení UK se těmito kroky ve spolupráci s FF UK snaží dosáhnout uzdravení akademické obce po tragédii na FF UK.


Dále se J. M. paní rektorka věnovala otázkám rozpočtovým, legislativním a investičním. Konkrétně uvedla, že věří tomu, že už se konečně posune novela zákona o vysokých školách a nový zákon na podporu vědy. K druhému ze zmíněných již vedení UK obdrželo vypořádání jeho připomínek. Od ministryně Langšádlové dostala ČKR poměrně krátký čas na předložení připomínek. Vedení UK dbalo na to, aby na fakultách, kde se tomu věnovat chtějí, dostali jejich zástupci možnost předložit prostřednictvím ČKR připomínky. Proto se již tak krátký časový úsek poskytnutý ministryní Langšádlovou pro fakulty ještě smrsknul. Co se týče MŠMT, je naplánované setkání ve formátu pracovní skupiny, která se má věnovat novému postavení parametru K, novým úpravám parametru A a eventuelně podpoře profesních studijních programů. Vedení UK se pokusí prosadit, aby prostředky skutečně šly na to, na co byly slíbeny.


Co se týče vědy a vědecké činnosti, proběhl seminář děkana Harvardské lékařské fakulty a spolupráce, která se UK daří i díky jejím pracovníkům na americkém východním pobřeží, se hezky rozvíjí. Pro rozvoj vědeckých projektů na UK je to každopádně přínos. K pedagogice J. M. paní rektorka uvedla, že 13. března proběhl kulatý stůl na téma rámce pro efektivní výuku, kterého se účastnila celá řada proděkanů a někteří děkani. J. M. paní rektorka je moc ráda, že se v oblasti rozvoje pedagogických dovedností posouváme směrem k systematické podpoře. Dále uvedla, že 4. března proběhlo na MŠMT setkání k vízovému režimu student. Bohužel se státu pořád nedaří se studentskými vízy efektivně pracovat. V evropském kontextu se potýkáme s tím, že zahraniční studenti mají daleko snazší přístup na polské či maďarské školy. Co se týče rozvoje interní komunikace, J. M. paní rektorka už na 7 fakultách uspořádala setkání se zástupci akademické obce formou snídaně s rektorkou. Setkání na zbylých fakultách jsou naplánovaná. Zároveň bude kolegium rektorky jezdit na všechna kolegia děkanů, začalo se na hradeckých fakultách.


Dále J. M. paní rektorka zmínila několik bodů z agend prorektorů a prorektorek. Prof. Martínková se velmi poctivě věnuje nastavování podmínek učitelských studijních programů. Je to velmi komplexní agenda, za kterou stojí mnoho hodin setkávání se s poslanci a zástupci MŠMT. Z agendy doc. Poláka je na dnešní zasedání předloženo několik materiálů. J. M. paní rektorka poděkovala za setkání pracovní skupiny pro hodnocení výuky studujícími. Je moc ráda, že se v této oblasti UK nadále posouvá. Z agendy prof. Krištoufka zmínila, že proběhlo setkání s pracovníky Policie ČR, kteří by se chtěli věnovat společným výzkumným projektům. Zároveň byl podán projekt v programu podpory rozvoje oblasti vysokého školství, UK vede jeden ze dvou CRP projektů, který je zaměřen na podporu doktorského studia. Z agendy dr. Fontany zmínila, že UK úspěšně podala projekt NPO Green Deal, který se věnuje udržitelnosti. Dále J. M. paní rektorka uvedla, že proběhlo jednání s fakultami v oblasti podpory bezpečnostních opatření z ERDF projektu mířeného na přístrojové vybavení. Cílem byla diskuse o tom, jak společně s fakultami využít tyto prostředky na některé záležitosti z oblasti bezpečnosti. Z agendy doc. Vlacha zmínila memorandum s ministerstvem kultury, které se podařilo úspěšně uzavřít, a udržitelné číslo časopisu UK Forum. Z agendy prof. Rovné zmínila každoroční aktivity jako jsou minigranty a studentské minigranty. Požádala, aby členové AS UK věnovali pozornost i akademickým výzvám, opět je letos možné usilovat o hostující profesury. Z agendy Ing. Henebergové J. M. paní rektorka zmínila zahájení certifikace „Healthy Campus“, která je o tom, aby UK byla místem, které je pro studenty zdravé ve všech rozměrech. Připravuje se také projekt do Horizonu v oblasti rovných příležitostí. Vyzvala členy AS UK, aby předkládali návrhy kandidátů na Cenu manželů Coriových za zásluhy v oblasti rovných příležitostí. Dále J. M. paní rektorka pozvala členy AS UK na Zahradní slavnost UK, která se bude konat dne 24. 6. 2024. Velmi se také osvědčily zlaté promoce, další proběhnou v sobotu 13. 4. 2024.


První z velkých závěrečných témat J. M. paní rektorky bylo zajištění zdravotní péče pro studenty. Uvedla, že v nadcházejících dnech UK uzavře smlouvu, která by měla zajistit nabízení lékařské péče studentům. Věří, že mnoho mimopražských studentů bude tyto kapacity využívat. Vedení UK je připraveno na tuto potřebu dále reagovat.


Dále se J. M. paní rektorka věnovala tématu bezpečnosti. Mgr. Sláma společně s odborníkem na měkké cíle připraví kulatý stůl, který bude platformou pro zodpovězení dotazů z oblasti bezpečnosti. Po schválení aktualizovaného bezpečnostního plánu UK se hned začala implementovat některá opatření. Některé věci jako nácviky, školení či informační setkání už začínají postupně probíhat. Vedení UK nezapomíná ani na problematiku vnášení zbraní do budov UK, požádali o právní výklad v této věci. Vše by mělo směřovat k tomu, aby na akademickou půdu zbraně vnášeny nebyly. Věnovala se tomu i pracovní skupina na MŠMT, jejímž členem je i Mgr. Sláma. Ani tam prozatím nedošlo k tomu, že by vedení UK dostalo jasnou informaci či jasný pokyn, jak v této věci dále postupovat.


Co se týče vnitřního mzdového předpisu a mzdové koheze, J. M. paní rektorka připomněla, že první materiál, který byl rozeslán fakultám a poprvé projednáván, byl vydán ve chvíli, kdy vedení UK nemělo z MŠMT žádné informace o tom, jaké bude mít ukazatel F podmínky. Druhý materiál, který šel také předtím, než MŠMT zaslalo vedení UK příslušné podmínky, přišel členům RKR těsně před jejich jednáním a vedení UK proto požádalo děkany, aby zasílali své připomínky do 20. března. Od děkanů má vedení UK reakce týkající se příslušné tabulky, ve které je navrženo nastavení jednotných tarifů. J. M. paní rektorka požádala jak děkany, tak Ekonomickou komisi AS UK, aby se nyní oddělila debata o prostředcích na mzdovou kohezi od debaty o nastavení jednotných tarifů. Důvodem pro to je, že MŠMT opakovaně říká, že vysoké školy musí zavést jednotné tarify a pokud to neudělají, bude je MŠMT penalizovat v rámci celého rozpočtu. Pro UK by to znamenalo penalizaci ve výši milionů. Je to něco, co se opakovaně říká a nemohli bychom být překvapeni, kdyby to příští rok skutečně přišlo. Pokud UK nebude schopna jednotné tarify nastavit, ostatní VŠ, které téměř všechny jednotné tarify nastavily, zatleskají, protože si příslušné prostředky rozdělí. J. M. paní rektorka apelovala na děkany a děkanky a apeluje i na AS UK, aby se byli schopni domluvit a vytvořili stabilitu. Je třeba oddělit debatu o vnitřních mzdových předpisech a nastavení jednotných tarifů od zbytku. Pokud přijde na UK 150 milionů Kč na kohezi mezd, je to stejně jen kousíček toho, co si musíme odpracovat. Nezachrání to žádnou fakultu. Je třeba připravit strategii, na MFF a PřF je tato strategie například taková, že většina mezd se platí z vědeckých a grantových prostředků. Na lékařských fakultách a FSV tvoří většinovou část aktivita z cizojazyčných studijních programů, vědy a tak dále. Bude to pro UK náročný krok, který bude znamenat práci s úvazky, ale je to něco, co je třeba udělat. Z debaty na Ekonomické komisi AS UK si vzala spoustu podnětů, ale velmi apeluje na to, aby se našla společná řeč.


K výstavbě kampusů Albertov a Mephared uvedla, že je potřeba po vydání dodatků k výzvě NPO odevzdat příslušné žádosti. Pevně věří, že MŠMT bude efektivně pokračovat vydáním rozhodnutí o poskytnutí dotace. Úkolem UK pak bude vyřešit to, že je potřeba tyto stavby dofinancovat. Nemá smysl opakovat debatu, která proběhla na Ekonomické komisi AS UK. Materiál, který tam byl představen, obsahuje popis dosavadního vývoje a tři varianty dalšího postupu. Varianty se liší podle toho, jak moc bude vláda schopna stavby dofinancovat. Vedení UK naposledy v lednu slyšelo ujištění od ministra Beka, že počítají s tím, že škrtnutá část bude překlopena do roku 2025 a ze státní rezervy bude investicím pomoženo. Tři navržené varianty pracují se dvěma mechanismy. Prvním mechanismem je fond „Mikuláš“, se kterým UK dlouhodobě pracuje a od začátku roku 2022 je pravidelně naplňován. Druhým nástrojem, se kterým byli seznámeni děkani a děkanky, je tzv. vnitrouniverzitní banka, která pracuje napříč UK s prostředky, které máme v rámci fondů a zároveň využívá i kontokorentu. Je to cesta, která naplno využije potenciálu našich fondů a eliminuje se nutnost brát si komerční úvěr. Když se s prostředky na fondech nepracuje, není to ekonomicky efektivní. Vůbec by nedávalo smysl mít prostředky na fondech a jít cestou provozních (nebo ještě hůř investičních) úvěrů.

Rozprava

Dr. Farkaš se dotázal, zda má vedení UK plán, jak zvyšovat návratnost studentských anket. Měla by to být jedna z priorit z oblasti hodnocení výuky, protože nízká návratnost je dlouhodobý problém. Uvítal by konkrétní plán, jak k tomu ve střednědobém horizontu přistoupit. J. M. paní rektorka uvedla, že vedení UK aktivně jedná s proděkany a situace je hodně fakultně specifická. Doc. Polák uvedl, že to je těžký úkol, ale pracuje se na tom. Na webu cuni.cz je záložka pro hodnocení výuky studenty. Mezi konkrétními kroky zmínil dvě videa od PedF UK, která rozvíjí kvalitu hodnocení a působí na studující a ukazují jim proč a k čemu je dobré poskytovat zpětnou vazbu. Snaží se zvýšit návratnost ne nařízením shora, ale vedením studentů k tomu, aby pochopili, proč je to důležité. Poznamenal, že i velmi prestižní univerzity pracují například s papírovou formou evaluace. Vyzval zájemce, aby se přihlásili o členství v příslušné pracovní skupině.


Dr. Farkaš se dále dotázal, zda se poskytování zdravotních služeb studentům týká jen Prahy. J. M. paní rektorka uvedla, že zatím ano. Při debatě s děkany na posledním RKR od děkanů mimopražských fakult zaznělo, že i tím, že jsou to lékařské fakulty, není nedostatek zdravotních služeb zas takový problém. Mgr. Štanclová doplnila, že Agel aktuálně kapacitu v Hradci Králové nemá, v Plzni ano, ale toto je to první vlaštovka a do budoucna se uvidí.


Prof. Zima se ke mzdové kohezi dotázal, zda existuje písemný názor ministra Beka, že skutečně budou vysoké školy, které k jednotným tarifům nepřistoupí, penalizovány. Pokud ne, bylo by dobré, aby ministr tento názor projevil písemně. Během ministrova působení slyšel tolik nápadů a myšlenek, které vybouchly a následně vychladly. Jinak je pro to, ať se tarify na určitých úrovních na UK sjednotí. J. M. paní rektorka poznamenala, že se obává, že se může stát, že se o něčem mluví, najednou je to v písemné podobě ukázáno v prosinci a už od ledna to platí. Mgr. Maňásek doplnil, že tato věc je velmi nebezpečná v tom, že pro tuto změnu financování nepotřebuje MŠMT úpravu legislativy a může ji tedy provést velmi rychle a ze své vlastní vůle, zatímco u většiny dalších „nápadů“ to je opačně.


Prof. Krejsek se dotázal, co přesně stát zamýšlí tím, že chce po takové době sjednotit tarify na vysokých školách. J. M. paní rektorka uvedla, že ať je člověk jakýkoliv profesor na UK, měl by být stejný tarif. Může mít jiné osobní ohodnocení, ale tarif musí být stejný.


Dr. Farkaš uvedl, že není vhodné, abychom se rozdělili na tom, že se handrkujeme o to, jaké podmínky jsou. Proti tomuto chování MŠMT je třeba se vymezit, a to takovým způsobem, že to, co se dělá, a jaký je styl komunikace jen podporuje toto rozdělování. Přicházejí informace různými informačními kanály a pravidelně se mění a lidi s nimi operují tak, jak zrovna chtějí. Pokud je snaha vnitřně rozdělit univerzitu a problém přesunout z podfinancování vysokých škol jako celku na to, že se fakulty neumí dohodnout, můžeme panu ministrovi pogratulovat. AS UK by měl zaujmout jednotný postoj a vyslat signál, že to, jak se s UK jedná, není správné.


Doc. Brom uvedl, že Ekonomická komise AS UK o tom jednala a shodla se, že pokus o jednotné mzdové tarify opravdu působí rozkladně. Z jedné strany na to některé fakulty nemají, z druhé strany se budou muset snižovat tarify a potenciálně to povede k žalobám. Zároveň se přepočítaly průměrné mzdy z erárních peněz, které rozděluje MŠMT, a ukázalo se, že některé tzv. „bohaté“ fakulty jsou vlastně také chudé. Ukázalo se, že aby UK dofinancovala tarify tak, jak jsou navržené v předložené variantě, potřebovala by daleko víc peněz než oněch 150 mil. Kč, které jsou navíc nejisté. Působí to celé podivným dojmem. Ekonomická komise to vzala na vědomí, ale situace je nepotěšila a bylo by dobré vyslat silný signál směrem k MŠMT, že toto není v pořádku.


Dr. Jüptner uvedl, že ministr Bek uvedl UK do tak složité situace, že Ekonomická komise o tom diskutovala do půl 11 večer. Hovoří nejen jako člen AS UK, ale i z pozice zástupce fakultní exekutivy, která by měla zavedení jednotných tarifů na starost. Situace je fatální pro všechny a způsob komunikace ze strany MŠMT je naprosto chaotický. UK je tlačena pod hrozbou sankcí k tomu, aby finalizovala závažnou úpravu vnitřních předpisů, ale zároveň neví, jak ta úprava bude přesně vypadat. Proti tomu je potřeba se skutečně vymezit a pokusit se zabránit těm největším škodám. Skupina členů Ekonomické komise AS UK se proto rozhodla předložit odpovídající usnesení.


JUDr. Staša uvedl, že Předsednictvo AS UK obdrželo dopis od iniciativy Hodina pravdy a na základě toho také připravilo usnesení. K části usnesení navrženého dr. Jüptnerem o destabilizaci veřejných vysokých škol uvedl, že je třeba mít na paměti to, co říkala J. M. paní rektorka o tom, že jiné vysoké školy nemají problém.

Dr. Pavlík uvedl, že UK není v situaci, kdy by si mohla dovolit pokojně čekat na to, co řekne MŠMT. To, co ministr Bek navrhuje, znamená, že se vystavíme riziku pracovněprávních sporů. Znamená to, že některým lidem se tarif bude muset snižovat a vznikne riziko, že to UK bude stát nemalé prostředky. Tabulky ukázaly, že problém je plošný. Všechny fakulty a obory dotují vzdělávací činnost ze všech ostatních prostředků. I u lékařských fakult, když si spočítají, kolik dostanou peněz na svoje vyučující, budou profesorské platy pod úrovní platů středoškolských pedagogů. Není v pořádku, že stát nedává vysokým školám dost peněz na realizaci vzdělávací činnosti. Peníze na vědu mají jít na vědecký rozvoj, ne na pedagogickou činnost. Kdyby se z dotace odečetly peníze na vědu, dostali by odborní asistenti na lékařských fakultách 15.000 Kč. Toto je věc, o které by se mělo začít otevřeně mluvit. Hodina pravdy se bude dále aktivizovat a připravovat nové akce. Doufá, že těch se už nebudou účastnit jen zástupci společenskovědních fakult. Je třeba si uvědomit, že UK z vedlejší činnosti dotuje to, co má zaplatit stát. Pokud by se UK měla podřídit tarifům tak, jak jsou navrženy, bude to stát okolo miliardy Kč. Pokud by se jednalo o tarify nejvyšší, tak aby nikomu nemusela být snížena tarifní mzda, pohybujeme se v částce 2 až 3 miliard. To je částka, o kterou je UK podfinancovaná, a je třeba jasně říci, kdo za to v současné chvíli nese politickou odpovědnost.


Bc. Čech uvedl, že se domnívá, že za spoustu problémů si UK může sama. To, že doteď nemá jednotné tarify a vnitřní mzdový předpis, který by je upravoval, je chyba. I kdyby stát poslal vysokým školám víc peněz, stejně by se to na UK rozdělilo podle jejích Principů, takže by to znamenalo, že bohaté fakulty budou ještě bohatší a chudé možná v absolutních číslech o něco méně chudší.  Pokud jde o riziko žalob, tomu můžeme čelit i teď. Ale plošné snížení tarifů není důvod k úspěšné žalobě. Naopak důvod k úspěšné žalobě podle něj je, když se tarify liší bez řádného důvodu pouze na základě příslušnosti k organizační složce UK. Dále uvedl, že Komise pro třetí roli AS UK řeší téma rovných příležitostí, do kterého spadá i otázka stejné odměny za stejnou práci, a v této otázce je důležité se zaměřit nejen na akademické pracovníky, ale i na ty neakademické. Těžko se dá obhájit proč má mít sekretářka nebo knihovnice na jedné fakultě míň peněz než na jiné jen proto, že její fakulta dělá horší vědu nebo je děkan horší manažer. Částka 150 mil. Kč je velká zásluha iniciativy Hodina pravdy a cíl, který vláda proklamovala, má být právě mzdová koheze. Doc. Brom poznamenal, že realita je taková, že kdybychom vzali zaměstnance, které máme na UK, a podívali se zároveň na peníze, které UK dostává, a ty rozdělili rovným způsobem mezi všechny lidi, kteří na UK jsou, bude chybět zhruba 1 miliarda na to, abychom se dostali na stávající tarify. J. M. paní rektorka uvedla, že chápe, že jsou fakulty s velmi nízkými i velmi vysokými tarify, ale jak ukázala jedna z tabulek, která očistila částky na příjmy z MŠMT, i na fakulty, kde jsou mzdy nadprůměrné, jde z institucionálních prostředků částka, která je příliš nízká. Bohatství fakult tvoří schopnost mít zahraniční studenty a vědeckou práci.


Dr. Greger uvedl, že se přiklání k adresné a ostřejší variantě usnesení. Souhlasí s tím, co řekli předřečníci, že UK zpravidla nemluví tak silným hlasem a pokud promluví, vyšle to silný signál. Nemyslí si, že by ministr Bek navnímal výzvu k rezignaci tak, aby skutečně rezignoval, ale budou ji vnímat minimálně média. K výpočtu uvedl, že je zajímavé, že MŠMT přiznalo, že podfinancování vysokých škol je 10 miliard Kč ročně. Pokud má UK z 800 mil. Kč přináležet 150 mil. Kč, tedy necelých 20%, z 10 miliard Kč by to bylo okolo 2 miliard Kč, které by reálně potřebovala. To je to sdělení, které by UK měla říkat, tedy že odpovídající výše prostředků by jednotné tarify skutečně umožnila zavést. Velmi se mu líbí třetí věta navrženého usnesení, tedy že ministr Bek řeší většinu problému tím, že zpochybňuje jejich existenci.


J. M. paní rektorka uvedla, že to dlouho vypadalo, že všichni půjdou do jednotných tarifů velmi snadno, bránila se pouze Západočeská univerzita, ale ani ta už se nebrání. Ostatní vysoké školy jsou daleko menší a homogennější a problém má pro ně úplně jiný rozměr. Problém také je, že různé části ministerstva říkají různé věci, protože jedna část říká, že MUNI má vést CRP projekt na téma lidských zdrojů jehož cílem je, aby se sladilo všechno možné, ale až do konce příštího roku, zatímco druhá část říká, že to má být hotové do září.


Doc. Ježek uvedl, že zcela podporuje usnesení, které navrhl dr. Jüptner. Situace je daleko palčivěji pociťována i na lékařských fakultách, kde se ukázalo, že platy jsou z dotace z MŠMT financovány pouze z jedné třetiny. Nehrozí ani tak propouštění, ale spíše odliv kliniků, kteří u nich učí, protože se jim to už nevyplatí. Dopad na schopnost vyučovat by byl katastrofální. Vítá i avizovaný restart Hodiny pravdy a je škoda, že lékařské fakulty do toho naposledy nešly s plnou razancí. Je třeba požadovat razantní řešení trvalého rázu. J. M. paní rektorka uvedla, že je třeba mít na paměti to, že pokud k té penalizaci dojde, může to z balíku peněz pro UK ukrojit hodně peněz a je to zcela v moci MŠMT.


Dr. Bičovský uvedl, že podporuje co nejtvrdší formulaci. Domnívá se, že Hodina pravdy ukázala, že i když se relativně malá část univerzitní populace nějakým způsobem organizuje a dává jasná vyjádření ve veřejném prostoru, může něčeho dosáhnout. Univerzity si neuvědomují, jaká může být jejich politická síla, a je nejvyšší čas začít si to tvrdě ověřovat. Politická váha, pokud se s ní univerzity naučí pracovat v médiích, může být daleko větší. To, čeho dosáhla Hodina pravdy, byla práce relativně malého počtu lidí, kteří nad rámec svých pracovních povinností této agendě věnovali celý rok. Domnívá se, že pokud by se alespoň na UK zapojily i ostatní fakulty se vší vážností a se vším dopadem a vlivem, které mají, dalo by se dosáhnout mnohem více.


Prof. Trka uvedl, že nechat se zastrašovat potenciálním penalizováním, které nám někdo šuškal někde na nějaké schůzce, není možné. Neumí si představit, že MŠMT řekne, že bude penalizovat UK. Dále uvedl, že pokud si UK zafixuje platy v nějaké výši, která pro některé fakulty znamená zdánlivé zvýšení a pro některé nepochybné snížení, vede to k dalekosáhlým důsledkům, které se týkají třeba mezinárodních grantů, kde jsou nastavené platy podle toho, čemu se říká „obvyklý plat v organizaci“. Musely by se vracet peníze z grantů, protože náklady byly vypočítané podle tarifů, které by se teď snížily. Omezení tarifních mezd a tím pádem omezení možnosti vydělat si nad rámec toho, co dává stát, mu přijde absurdní. UK by naopak měla zvyšovat tarify a pracovat s úvazky.


Doc. Stráský uvedl, že mediální cirkus tohoto typu UK neprospěje. Na druhou stranu UK musí vyslat jasný signál, že 150 milionů Kč skutečně nestačí. Mediálně to vypadá, že to pan ministr zaplatil, ale není to ani 10% toho, co by bylo potřeba. Souhlasí s Bc. Čechem, že rozdílné tarify jsou neudržitelné. Proklamace by měla být dost silná, ale v tom smyslu, že veřejné vysoké školy jsou podfinancované jako celek. Z MFF nezná nikoho, kdo by tarifní mzdu pobíral z institucionálních zdrojů. Bohatství fakult souvisí jen s tím, kolik si vydělají jinde. Dr. Staša podpořil vyjádření doc. Stráského.


Doc. Brom uvedl, že usnesení nebylo myšleno směrem k tomu, aby UK přestala řešit problém na fakultách, které jsou nejvíce podfinancované. Jedna z věcí, která se rozjede, je skupina, která bude dál řešit změnu parametru A a způsob, jak s ním pracovat. Usnesení nemá znamenat, že na práci se mzdovým tarifem rezignujeme. Dr. Staša uvedl, že je třeba upozornit na to, že MŠMT nabízí almužnu, ale že není zastáncem označování konkrétních viníků. Doc. Brom poznamenal, že s návrhem usnesení lze dále pracovat.


Dr. Voráček uvedl, že se domnívá, že usnesení by mělo obsahovat také něco v tom smyslu, že i my v rámci UK jsme ochotni a připraveni zajistit větší efektivitu v rámci financování a připravit strategický plán této změny. J. M. paní rektorka uvedla, že se domnívá, že děkani a děkanky s tímto pracují, strategie jsou fakultně specifické.


Dr. Farkaš poznamenal, že návrh usnesení je možné doladit v chatu v MS Teams.


Dr. Pavlík uvedl, že se také domnívá, že tarify UK zavést musí. Usnesení nemá směřovat proti tarifům, ale proti tlaku ministra Beka na jejich zavedení bez stanovení jasných parametrů úpravy a dostatečného finančního zajištění ze strany MŠMT.


Kříž uvedl, že pokud chce UK vytvářet politický tlak, možná by stálo za úvahu odmítnout jednorázový příspěvek ve výši 150 mil. Kč. Přijde mu pokrytecké jej přijmout a zároveň kritizovat ministra, že nemá jasnou vizi změny a nutí UK ke skokové úpravě Principů.


Dr. Říha uvedl, že dle jeho názoru tato situace vysoké školy skutečně destabilizuje. Od roku 2013 do dneška bylo vysokým školám přidáno 9 miliard Kč. Když se to očistí o inflaci, mají vysoké školy o 6% méně peněz než v roce 2013. Životní úroveň lidí rostla a lidé jsou to nejcennější co UK má. Není to tak, že některé fakulty by se měly lépe než jiné. Je to tak, že všechny fakulty se mají špatně a některé si jsou schopny vydělat. MŠMT v podstatě fakultám říká, že pokud nemají na to, aby zajistily svoji funkci, mají si přivydělat jinde a zajišťovat ji z těchto prostředků. Je to stejné, jako kdyby děkan řekl pedagogovi, aby si našel druhou práci.


Prof. Zahálka uvedl, že je důležité, aby diskuse nesklouzla k sjednoceným tarifům. Je třeba v usnesení zdůraznit podfinancování vysokých škol. Na UK dodnes nejsou sjednocené tarify pouze proto, že na to nebyly prostředky. MŠMT si vysoké školy „objednává“ na výuku studentů a chce po nich, aby tuto činnost dofinancovaly z vlastních zdrojů. Rétorika by měla směřovat k deklarování jasně určené částky, o kterou jsou vysoké školy podfinancované. Je třeba říct, že UK už by jednotné tarify dávno ráda měla, kdyby na ně měla peníze.


Dr. Staša podotkl, že AS UK by se jako důstojný nadstranický orgán veřejné moci měl zdržet jmenování ministra s uváděním jeho politické příslušnosti.


Dr. Farkaš uvedl, že za nejlepší variantu dalšího postupu považuje, že se členové AS UK přihlásí do MS Teams a ve společném chatu pracovali na výsledné formulaci usnesení.


Dr. Jüptner uvedl, že navržené usnesení nemá v žádném případě směřovat k odmítání jednotných tarifů a není ani takto formulováno. Je namířeno proti tomu, že MŠMT jednotné tarify velmi rychle a velmi tvrdě tlačí, aniž by vyjasnilo, jak bude příspěvek vysoký, zda bude jednorázový a jak se promítne do financování letos či v příštích letech. Každá myšlenka pana ministra může vést k tomu, že budou propuštěni lidé, kteří propuštěni být nemusí. UK je podfinancovaná a když bude tlačena do chaotických změn, o kterých není jasné, zda budou platit a jak se projeví, může ji to ohrozit. Smyslem usnesení není vyjádřit nějakou agresivitu, ale odrazit, v jak bezradné situaci se UK nachází.


Dr. Staša uzavřel diskusi s tím, že usnesení se bude dále připravovat v chatu a případná další diskuse proběhne v bodu Různé.

                                                        

Návrh usnesení:

„AS UK bere na vědomí informace od J. M. paní rektorky.”

Schváleno tichým souhlasem

4. Vnitřní předpis UK

Tento bod uvedl dr. Michal Říha., předseda Legislativní komise AS UK,a představil došlý návrh vnitřního předpisu UK a plánovaný průběh projednávání.

I. Dílčí změna Pravidel hospodaření UK (č.j. 22/2024)

Dr. Říha, předseda Legislativní komise AS UK, předal slovo předkladateli. Mgr. Maňásek uvedl, že dílčí změna Pravidel hospodaření je předkládána především za účelem promítnutí aktuálních změn v legislativě, konkrétně vládní konsolidační balíček. Úprava se dotýká způsobu, jakým se na vysokých školách tvoří sociální fond, který se v rámci UK sjednocuje na 1 % hrubých mezd. Minimálně 50 % prostředků ve fondu má být věnováno na produkty pro spoření na stáří. Doplňuje se také nově zavedený dlouhodobý investiční produkt. Ve snaze o určité sjednocení podmínek v rámci UK se přidává zmocnění, že základní pravidla pro přiznávání benefitu spoření na stáří budou upravena opatřením rektora. Další změny, které se provádí, jsou spíše technického charakteru.

Dr. Říha uvedl, že k návrhu nebyl podán žádný pozměňovací návrh.


Dr. Říha uvedl, že předkladatel provedl modifikaci tohoto návrhu spočívající v dodatečném vypuštění čl. 32 odst. 1 Pravidel hospodaření UK. Legislativní komise doporučila vzít modifikaci za základ dalšího projednávání.


Doc. Brom, předseda Ekonomické komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.


Hlasování o modifikaci

Pro 57, proti 0, zdržel se 0

Schváleno

Dr. Říha dále uvedl, že Legislativní komise AS UK vyjádřila k předloženému návrhu souhlasné stanovisko ve znění modifikace předkladatele.

Návrh usnesení:

„AS UK schvaluje návrh dílčí změny Pravidel hospodaření UK (č.j. 22/2024) ve znění modifikace předkladatele.“

Hlasování

Pro 58, proti 0, zdržel se 1

Schváleno

5. Vnitřní předpisy fakult

Tento bod uvedl dr. Michal Říha, předseda Legislativní komise AS UK, a představil došlý návrh fakultního vnitřního předpisu. Materiály byly řádně zveřejněny ve veřejné části webu AS UK. J. M. paní rektorka předložila k došlému návrhu kladné stanovisko.

a) Změna Jednacího řádu AS PřF UK (č.j. 46/2024)

Dr. Říha uvedl, že Legislativní komise AS UK vyjádřila k předloženému návrhu souhlasné stanovisko. Přijala však zároveň doprovodné usnesení, ve kterém upozornila, že při konzultaci návrhu doporučila vypuštění volby děkana z možnosti elektronického hlasování.


Dr. Farkaš uvedl, že možnost elektronické volby děkana je na MFF také a podporuje jí, protože je dobré být připravený na každou eventualitu. Dr. Staša podotkl, že námitka směřovala k podržení důstojnosti aktu volby děkana, formálně tomu nelze nic vytknout.

Návrh usnesení:

„AS UK schvaluje návrh změny Jednacího řádu AS PřF UK(č.j. 46/2024) s výhradou legislativně technické opravy.“

Hlasování

Pro 43, proti 0, zdržel se 3

Schváleno

6. Návrh na jmenování členů vědecké rady CERGE

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo J. M. paní rektorce.


J. M. paní rektorka uvedla, že návrh připravoval nový ředitel CERGE dr. Kapička a předala mu slovo k představení jednotlivých navržených.


JUDr. Michal Říha, Ph.D., předseda komise pro tajné hlasování, seznámil členy AS UK s procedurou elektronického tajného hlasování a hlasování zahájil.


Po provedení procedury elektronického tajného hlasování vyhlásil výsledky tajného hlasování.


Výsledky tajného hlasování:

Pro Stanislava Anatolyeva, Ph.D. bylo 50 hlasů pro, 1 proti, 3 zdrž.

Pro Ing. Jaroslava Borovičku, Ph.D. bylo 51 hlasů pro, 0 proti, 3 zdrž.

Pro prof. Jakuba Kastla, Ph.D. bylo 50 hlasů pro, 1 proti, 1 zdrž.

Pro prof. Ing. Michala Kejaka, M.A., CSc. bylo 53 hlasů pro, 0 proti, 2 zdrž.

Pro doc. Sergeye Slobodyana, Ph.D. bylo 52 hlasů pro, 2 proti, 2 zdrž.

Pro prof. Jana Švejnara, Ph.D. bylo 47 hlasů pro, 6 proti, 2 zdrž.

Pro PhDr. Jana Zápala, Ph.D. bylo 53 hlasů pro, 0 proti, 2 zdrž.


Návrh usnesení:

„AS UK vyjadřuje předchozí souhlas se jmenováním Stanislava Anatolyeva, Ph.D., Ing. Jaroslava Borovičky, Ph.D., prof. Jakuba Kastla, Ph.D., prof. Ing. Michala Kejaka, M.A., CSc., doc. Sergeye Slobodyana, Ph.D., prof. Jana Švejnara, Ph.D. a PhDr. Jana Zápala, Ph.D. členy vědecké rady CERGE UK.“

Schváleno

7. Volba kandidáta na člena Etické komise UK

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a požádal navrhovatele o představení návrhů kandidátů na členy Etické komise UK.


Bc. Čech představil navrženého Mgr. Jakuba Ševčíka (PF).

Dr. Voráček představil navrženého Jana Fialu (FTVS).


Následně se oba kandidáti v pořadí, v jakém byli navrženi, stručně představili.


Mgr. Krause podpořila Jana Fialu. Uvedla, že by bylo vhodné zvolit do Etické komise UK zástupce fakulty, která ještě zastoupena není, což v případě PF UK neplatí.


JUDr. Michal Říha, Ph.D., předseda komise pro tajné hlasování, seznámil členy AS UK s procedurou elektronického tajného hlasování hlasování a hlasování zahájil.


Po provedení procedury elektronického tajného hlasování vyhlásil výsledky tajného hlasování.


Výsledky tajného hlasování:

Pro Mgr. Jakuba Ševčíka (PF) bylo odevzdáno 22 hlasů.

Pro Jana Fialu (FTVS) bylo odevzdáno 29 hlasů.

Zdrželi se 4 hlasující.


Návrh usnesení:

„AS UK volí do Etické komise UK Jana Fialu.“

Schváleno

8. Zpráva o vnějším hodnocení Univerzity Karlovy

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo J. M. paní rektorce k představení materiálu.


J. M. paní rektorka uvedla, že předložená Zpráva navazuje na poměrně dlouhodobý proces, který zahrnoval mimo jiné spoustu návštěv zástupců NAÚ na UK. Doc. Polák doplnil, že v roce 2018 získala UK institucionální akreditaci, v jejímž rámci může hodnotit a rozvíjet kvalitu svých studijních programů. Součástí institucionální akreditace je i vnější hodnocení. UK již prošla dvěma mezinárodními vnějšími hodnoceními, ale toto je první hodnocení od NAÚ. Doporučení je dle předsedy NAÚ třeba chápat jako úkoly do dalšího období, tedy do doby podání další žádosti o institucionální akreditaci v roce 2027. Jejich splnění bude při posuzování této žádosti posuzováno.


Linzer, předseda Studijní komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Studijní komise AS UK, která vzala předložený materiál na vědomí s tím, že následně bude podrobně jednat o plánu opaření.


Mgr. Bubeníková, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, seznámila členy AS UK se stanoviskem Komise pro třetí roli AS UK, která vzala předložený materiál na vědomí.


Dr. Farkaš doporučil věnovat materiálu pozornost, protože je v něm mnoho věcí, které tušíme, ale doteď jsme si je nepřiznávali. Doc. Polák uvedl, že zpracoval návrh opatření, kterými bude UK reflektovat doporučení NAÚ. V pondělí jej bude projednávat KR a ve středu RVH. Následně bude předložen i AS UK.

Návrh usnesení:

„AS UK bere na vědomí Zprávu o vnějším hodnocení Univerzity Karlovy od Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství.“

Hlasování

Pro 55, proti 0, zdržel se 0

Schváleno

9. Stav naplňování Plánu rovných příležitostí UK za rok 2023

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo J. M. paní rektorce, která o představení materiálu požádala Ing. Henebergovou.


Ing. Henebergová uvedla, že vedení UK vyhodnocuje loňský rok v této oblasti jako velmi úspěšný. V oblasti kultury pracovního prostředí se velmi daří zviditelňovat téma rovných příležitostí a širokost tohoto tématu ve všech mediálních výstupech UK. Daří se nám zapojovat se do zajímavých a viditelných akcí. Za úspěch je považováno také to, že se podařilo zlepšit zrovnoprávnění mužů a žen v různých orgánech a komisích UK. Dále se UK Point snaží zaměřovat na péči, žádost o dotaci na dětskou skupinu je těsně před podáním. Startuje také výzkum na zjišťování potřeb pečujících osob a v rámci programu Horizon se budou věnovat přípravě projektu k tomuto tématu.


Mgr. Bubeníková, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, seznámila členy AS UK se stanoviskem Komise pro třetí roli AS UK, která vzala předložený materiál na vědomí.


Mgr. Bubeníková uvedla, že Komise pro třetí roli AS UK diskutovala o otázce šetření mezi studentkami a studenty lékařských fakult na téma studijního prostředí a sexismu. Dotázala se, kdy toto šetření proběhne. J. M. paní rektorka uvedla, že na lékařských fakultách má toto proběhnout v rámci projektu TA ČR, který vede kolegyně z 1.LF UK, ale neví, jestli už to běží. Ing. Henebergová uvedla, že aktuální stav ověří. Bc. Čech požádal, aby tuto informaci Komise pro třetí roli dostala.


Návrh usnesení:

„AS UK na vědomí zprávu o stavu naplňování Plánu rovných příležitostí UK za rok 2023.“

Hlasování

Pro 58, proti 0, zdržel se 0

Schváleno

10. Stav naplňování Akčního plánu implementace Strategie udržitelného rozvoje UK: Na cestě k udržitelnosti 2030 v letech 2023–2024

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo J. M. paní rektorce k představení materiálu.


J. M. paní rektorka uvedla, že udržitelný rozvoj se v současné době na UK řeší v celé řadě aspektů. Poděkovala všem studentským zástupcům, kteří se toho účastní. Je moc ráda, že v rámci UK Point působí manažerka udržitelného rozvoje, která toto téma promítá do nejrůznějších aspektů konání UK.


Ing. Henebergová doplnila, že souhlasí s paní rektorkou, že toto téma je na UK hodně vidět. Za highlight loňského roku považuje, že se ze všech fakult podařilo získat koordinátory udržitelného rozvoje. Je vidět, že téma udržitelného rozvoje napříč univerzitou rezonuje, a všichni s nadšením plní své úkoly. Také se v loňském roce velmi povedla soutěž studentských projektů. Většinu témat se podařilo propojit napříč akademickou sférou a tři projekty se podařilo realizovat. V současné chvíli je vyhlášen druhý ročník této soutěže. Zároveň se podařilo zaměřit se na třídění odpadu i na kolejích. Ve spolupráci s KaM se také vedení UK věnuje udržitelné stravě.


Mgr. Bubeníková, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, seznámila členy AS UK se stanoviskem Komise pro třetí roli AS UK, která vzala předložený materiál na vědomí.


Návrh usnesení:

„AS UK bere na vědomí zprávu o stavu naplňování Akčního plánu implementace Strategie udržitelného rozvoje UK: Na cestě k udržitelnosti 2030 v letech 2023–2024.“

Hlasování

Pro 55, proti 0, zdržel se 0

Schváleno

11. Návrh rozpisu prostředků poskytnutých UK z ukazatele C – příspěvek na stipendia pro studující doktorských studijních programů na rok 2024 a výhled pro rok 2025

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo prof. Krištoufkovi k představení materiálu.


Prof. Krištoufek uvedl, že rozdělované prostředky v ukazateli C jdou na stipendia studentů doktorských studijních programů. Od roku 2024 dochází ke změně a tyto prostředky nebudou již přicházet podle počtu těchto studentů, ale jako průměr poměrů za roky 2018-2022. Takto budou prostředky rozděleny mezi jednotlivé vysoké školy a vedení UK přichází s návrhem, jak toto rozdělit mezi fakulty s tím, že se navrhuje vyjít z logiky MŠMT s úpravou ve dvou parametrech. Navrhuje se používat aktuálnější data, tedy pracovat i s rokem 2023, a používat kratší časové okno, tedy pouze roky 2021-2023, aby se do toho dynamika vývoje propisovala rychleji. Je důležité si uvědomit, že prostředky pro rok 2018 znamenají mínus další 4 roky, protože zahrnují i studenty, kteří nastupovali o 4 roky předtím a jsou v posledním roce SDS. Z finančního pohledu to znamená, že v celkovém rozpisu přijde na UK o 10 milionů Kč více než v roce 2023 a v celkových číslech si všechny fakulty kromě tří polepší. Nejvíce si pohorší MFF, pak 2. LF a 3. LF.


Doc. Brom, předseda Ekonomické komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko. Vypíchl, že mechanismus nyní v zásadě pracuje s počtem studentů a Ekonomická komise formou doplňujícího usnesení vyzvala vedení UK, aby otevřelo debatu o otevření dalších parametrů, například graduation rate, a to tak, aby to šlo reflektovat už v Principech pro rozdělování příspěvků a dotací na rok 2025.


Dr. Farkaš uvedl, že je dle jeho názoru velmi podstatné, aby se nerozdělovaly prostředky jen na základě počtu vyplacených prostředků v minulosti. Samozřejmě je správně zkrátit to okno, ale je na místě podívat se na kvalitativní ukazatele jako je graduation rate, ale nikoliv jen na ni. Dá se dívat na to, jak jsou doktorandi výkonní a jak prezentují svoje výsledky. Vítá, že Ekonomická komise přijala v tomto smyslu doplňující usnesení a navrhl, aby o něm hlasoval i AS UK jako celek. Prof. Krištoufek uvedl, že s tímto vedení UK souhlasí a je připraveno na diskusi. Pro rok 2024 je to tupé přepisování jednoduchého průměru, ale to z toho důvodu, že rozpis byl znám až na konci února. Diskuse o kvalitativních parametrech v rámci doktorského studia může být delší než jeden či dva měsíce.


Prof. Krejsek uvedl, že se domnívá, že by měl být zahrnut parametr úspěšného ukončování studia ve stanoveném čase, ale další parametry, jak navrhuje dr. Farkaš, by přinesly akorát komplikace. J. M. paní rektorka uvedla, že souhlasí s prof. Krejskem, že UK je natolik různorodá, že další parametry kromě ukončování ve standardní době studia by byly komplikované.


Prof. Trka uvedl, že mu připadá jako velká chyba, že se to počítá takhle jednoduše. Matematický model by mohl být téměř jakýkoliv jiný. 2. LF dostane téměř o milion Kč méně, než dostala v minulém roce, takže se bude muset přijmout méně studentů. Nebere se ohled na parametry, o kterých mluvil dr. Farkaš nebo prof. Krejsek, přestože je UK má a použít se daly. U spoustu jiných věcí se hodnotí kvalita a tady je to úplně jedno. J. M. paní rektorka uvedla, že to, že se bude započítávat ukončení ve standardní době studia už na stole je. Nyní jsme v situaci, že MŠMT na to má nějaký klíč a UK ho upravuje tak, aby dával nějaký smysl i nám. Nikdo nerezignuje na začlenění vícero kritérií, ale v současné chvíli peníze od MŠMT přichází na základě nějakého jejich klíče. Prof. Krištoufek uvedl, že průměr poměrů není nesmyslným matematickým konstruktem. Propisuje to, co MŠMT již nějakou dobu signalizovalo, tedy to, že se bude snižovat počet doktorandů. Rozumí tomu, co říká prof. Trka, a proto pro rok 2025 tyto parametry budou zahrnuty. Pro rok 2024 nebyl časový prostor to vydiskutovat.


Návrh usnesení:

„AS UK schvaluje návrh rozpisu prostředků z ukazatele C – stipendia pro studující doktorských studijních programů na rok 2024.“

Hlasování

Pro 49, proti 3, zdržel se 3

Schváleno

Návrh usnesení:

„AS UK vyzývá vedení UK k otevření debaty o vtažení dalších parametrů (například graduation rate) do způsobu rozpisu

prostředků z ukazatele C (stipendia pro studující doktorských studijních programů) již pro „Principy pro rozdělování příspěvků a dotací na UK pro rok 2025.“

Hlasování

Pro 56, proti 0, zdržel se 0

Schváleno

12. Naplňování Akčního plánu HRS4R na UK v roce 2023 a vyhodnocení období 2021-2023

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo J. M. paní rektorce k představení materiálu.


J. M. paní rektorka uvedla, že tento a dva následující materiály se všechny týkají HR Award, což je certifikát, který UK potřebuje, aby mohla žádat o mezinárodní a další projekty. UK má za sebou dvě etapy péče o lidské zdroje za podpory těchto projektů. Pro to, aby UK certifikaci obhájila, bude muset podstoupit mezinárodní hodnocení.


Dr. Fontana doplnil, že v předloženém dokumentu vedení UK navazuje na jednotlivá hodnocení naplňování akčního plánu za každý příslušný rok. Materiál obsahuje slovní popis toho, jak si UK vedla v jednotlivých opatřeních, a závěr, zda UK opatření splnila zcela nebo zčásti. Některé aktivity budou pokračovat.


Dr. Greger, předseda Komise pro vědu AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Komise pro vědu AS UK, která k předloženému materiálu vyslovila kladné stanovisko. V diskusi zaznělo, že jde o pozitivní dokument, ve kterém se shrne mnoho aktivit, které se udály nejen v oblasti vědy. Kritičtější diskuse byla nad jazykovou verzí materiálu a padaly dotazy, proč není materiál připravován rovnou v angličtině, když ho bude hodnotit zahraniční komise. Věcně se Komise pro vědu zabývala některými věcmi, které se nepodařilo realizovat. Členové byli například překvapeni velmi nízkým počtem postdoktorandů na jednotlivých fakultách.


Mgr. Bubeníková, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, seznámila členy AS UK se stanoviskem Komise pro třetí roli AS UK, která vzala předložený materiál na vědomí.

Návrh usnesení:

„AS UK bere na vědomí zprávu o naplňování Akčního plánu HRS4R v roce 2023 a vyhodnocení období 2021-2023.“

Hlasování

Pro 52, proti 0, zdržel se 1

Schváleno

13. Sebehodnotící zpráva: Implementace HRS4R na UK. Obnovení certifikátu HR Excellence in Research (HR Award) 2024

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo dr. Fontanovi k představení materiálu.


Dr. Fontana uvedl, že když se v procesu sebehodnocení vkládají data do systému Evropské komise, jsou tam povinné oblasti, ke kterým se UK musí v rámci sebehodnocení vyjádřit. Jde o otázky etiky, procesu implementace či procesů, které ovlivnily naplňování Akčního plánu. Současně je tam otázka na to, na jaká důležitá rozhodnutí se čeká, jako je třeba novela zákona o vysokých školách. Je zde jasně uvedeno, že v letošním roce bude UK procházet procesem hodnocení.


Dr. Greger, předseda Komise pro vědu AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Komise pro vědu AS UK, která k předloženému materiálu vyslovila kladné stanovisko.


Mgr. Bubeníková, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, seznámila členy AS UK se stanoviskem Komise pro třetí roli AS UK, která vzala předložený materiál na vědomí.

Návrh usnesení:

„AS UK bere na vědomí sebehodnotící zprávu Implementace HRS4R na Univerzitě Karlově. Obnovení certifikátu HR Excellence in Research (HR Award) 2024.“

Hlasování

Pro 53, proti 0, zdržel se 1

Schváleno

14. Akční plán HRS4R na UK pro období 2024-2026

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo dr. Fontanovi k představení materiálu.


Dr. Fontana uvedl, že tento materiál obsahuje výhled aktivit UK do budoucna a skládá se z tří hlavních oblastí. Jednak jde o aktivity, které UK v předcházejícím období plnila uspokojivě, ale považuje je za kontinuální proces, ve kterém bude pokračovat. Druhá komponenta jsou aktivity, které byly vyhodnoceny jako nenaplněné zcela, a je k nim doplněn návrh dalšího postupu. Třetí část tvoří nové aktivity, a to v oblasti etiky, udržitelného rozvoje, komunikace vědy a práce s mladými vědci a vědkyněmi.


Dr. Greger, předseda Komise pro vědu AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Komise pro vědu AS UK, která doporučila předložený materiál schválit.


Mgr. Bubeníková, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, seznámila členy AS UK se stanoviskem Komise pro třetí roli AS UK, která doporučila předložený materiál ke schválení.


Návrh usnesení:

„AS UK vyjadřuje souhlasné stanovisko k Akčnímu plánu HRS4R pro období 2024-2026.“

Hlasování

Pro 54, proti 0, zdržel se 0

Schváleno

15. Závěrečná zpráva z oblasti výkonu činností univerzitní ombudsmanky a tzv. kontaktních osob (ombudsosob) na fakultách a součástech UK za rok 2023

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo J. M. paní rektorce k představení materiálu.


J. M. paní rektorka poděkovala dr. Šámalové, ombudsmance UK, za to, jak trpělivě vede komunikaci s fakultními ombudsosobami a buduje s nimi společné hodnoty a postupy. Praxe na fakultách je velmi rozdílná, stejně jako vnímání toho, jak je tato agenda pálivá. Máme fakulty, kde je to často používaný instrument, i fakulty, kde se používá méně. Hledáme velmi nenásilným a participativním způsobem cestu, jak zvyšovat pocit bezpečí studujících i pracujících.


Dr. Šámalová uvedla, že předložená zpráva je historicky první zprávou o činnosti ombudsmana na UK, která dokumentuje průběh uplynulého kalendářního roku a definuje základní aktivity. Věří, že je z předloženého dokumentu patrné, s jakou dynamikou aktivity narůstaly, od jednotlivých různě složitých podnětů až po rozvoj a přípravu prvních systémových opatření. Zpráva je pojata v sounáležitosti širokého společenství ombudsosob a poukazuje na to, v jaké symbióze funguje RUK s fakultami.


Mgr. Bubeníková, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, seznámila členy AS UK se stanoviskem Komise pro třetí roli AS UK, která vzala předložený materiál na vědomí.

Návrh usnesení:

„AS UK bere na vědomí Závěrečnou zprávu z oblasti výkonu činností univerzitní ombudsmanky a tzv. kontaktních osob (ombudsosob) na fakultách a součástech UK za rok 2023.“

Hlasování

Pro 49, proti 1, zdržel se 1

Schváleno

16. Závěrečná Metodika šetření podnětů nevhodného chování ombudsmankou UK

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo J. M. paní rektorce k představení materiálu.


J. M. paní rektorka uvedla, že se domnívá, že je podstatné, aby se členové AS UK seznámil se způsobem, jakým vedení UK plánuje při šetření těchto věcí postupovat. Vychází se ze zkušenosti z posledních měsíců.


Dr. Šámalová uvedla, že jde o jedno ze systémových opatření a má za cíl zprůhlednit postupy, principy a nástroje, které jsou v šetření využívány. Týká se práce univerzitního ombudsmana, ale mají ji k dispozici i příslušné osoby na fakultách. Metodika je formulována jako poměrně srozumitelný a dostupný dokument, který má 4 části. Definuje, co UK vnímá jako nevhodné chování a popisuje základní principy činnosti ombudsmanky, které v praxi naráží na řadu překážek, na což se metodika také pokouší upozornit. Účelem metodiky je také definovat strategii UK ve vztahu k prevenci nevhodného chování a podpoře sociálního bezpečí. Forma metodiky má podobu otázek a odpovědí a byla zvolena zcela záměrně, aby byla legitimizována skutečnost, že na položené otázky má ombudsman povinnost odpovídat. Nejvíce vydatná část je část 4, která chronologicky popisuje jednotlivé fáze, kterými podněty procházejí. Od letošního roku kancelář ombudsmanky svá stanoviska zveřejňuje. Z nich je evidentní, jaké typy případů se řeší a jakým způsobem šetření probíhá.


Mgr. Bubeníková, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, seznámila členy AS UK se stanoviskem Komise pro třetí roli AS UK, která vzala předložený materiál na vědomí.


Dr. Jütpner uvedl, že určitou neshodu vzbudilo to, že u některých podnětů nebyla konzultována osoba, proti které byl podnět podán, což se hypoteticky mohlo promítnout do rozhodnutí. Vítá, že je postup v předložené metodice zpřesněný, zároveň si ale klade otázku, zda se v ní příliš často nevyskytuje slovo „zpravidla“, které relativizuje uvedená pravidla a umožňuje odchýlit se od vysokého počtu ustanovení. Chápe však, že to je první metodika, a podpoří ji. Dr. Šámalová uvedla, že jakkoliv to nebylo záměrem, slovo zpravidla se v ní užívá často. Je to i z toho důvodu, že metodika vznikala bez nějakého vzoru, žádná jiná vysoká škola nic podobného nemá, a každé slovo se muselo zvažovat. Začala vznikat v polovině minulého roku s půlroční zkušeností s existencí úřadu ombudsmana. Je nutné mít v této fázi zadní vrátka pro případy, které bude třeba řešit alternativně. Pevně věří, že frekvence výskytu slova „zpravidla“ se bude snižovat.

Návrh usnesení:

„AS UK bere na vědomí materiál Metodika šetření podnětů nevhodného chování ombudsmankou UK.“

Hlasování

Pro 48, proti 0, zdržel se 1

Schváleno

17. Školení pro akademické a neakademické pracovníky a pracovnice Univerzity Karlovy a Masarykovy univerzity

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo dr. Šámalové, ombudsmance UK, k představení materiálu.


Dr. Šámalová uvedla, že jde o další systémové opatření, které má mít účinek na úroveň alespoň subjektivně vnímaného sociálního bezpečí v univerzitním prostředí. Je to produkt společné práce její a dr. Janovičové, ochránkyně práv na MUNI, která vyústila v obsahové verze dvou kurzů pro akademické a neakademické pracovníky. Tímto krokem UK naplňuje své zákonné povinnosti, které vyplývají ze zákoníku práce a antidiskriminačního zákona. Cílem obou kurzů je definovat pojem sociálního bezpečí a vlivy, které ho mohou posilovat a oslabovat. Definují se také jednotlivé typy nevhodného chování na UK. Pozornost je věnována nejen lidem, kteří jsou subjekty nevhodného chování, ale i svědkům, důvěrníkům či těm, kteří byli z nevhodného chování obviněni. Materiál současně informuje o zdrojích podpory a zmiňuje pracovněprávní postihy související s identifikací nevhodných forem chování. Počítá se s tím, že od začátku příštího akademického roku bude možné předat tyto kurzy všem fakultám a součástem.


Bc. Boňko, předseda Sociální komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Sociální komise AS UK, která vzala předložený materiál na vědomí.


Mgr. Bubeníková, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, seznámila členy AS UK se stanoviskem Komise pro třetí roli AS UK, která vzala předložený materiál na vědomí.


Bc. Boňko uvedl, že součástí diskuse na Sociální komisi AS UK byla otázka implementace školení a jakým způsobem bude zaměstnancům UK doporučováno se tohoto školení účastnit a požádal dr. Šámalovou o odpověď i pro plénum AS UK. Dr. Šámalová uvedla, že se provádí pilotní ověření, ale bude se primárně spolupracovat s kontaktními osobami na fakultách a personálními odděleními jednotlivých fakult. Do jaké míry bude závazné, že fakulty tento nástroj přijmou, není dr. Šámalové ze své pozice schopna garantovat. J. M. paní rektorka uvedla, že na tom se s paní ombudsmankou budou ještě slaďovat.


Návrh usnesení:

„AS UK bere na vědomí materiál Školení pro akademické a neakademické pracovníky a pracovnice Univerzity Karlovy a Masarykovy univerzity.“

Hlasování

Pro 53, proti 0, zdržel se 0

Schváleno

18. Návrh Opatření rektora „Příspěvky ze sociálního fondu a z dalších zdrojů na benefity pro zaměstnance Univerzity Karlovy”

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo předal slovo Mgr. Maňáskovi k představení materiálu.


Mgr. Maňásek uvedl, že předložené opatření by mělo nahradit stávající opatření rektora č. 8/2022 a navazuje na již projednanou dílčí změnu Pravidel hospodaření UK. Účinnost opatření by měla být stejná jako účinnost této dílčí změny s tím, že ta závisí na datu registrace na MŠMT. Opatření zejména doplňuje článek, který se týká podmínek pro poskytování příspěvků na spoření na stáří, dále se doplňuje dlouhodobý investiční produkt a promítají se některé další úpravy těchto benefitů. S ohledem na snížení tvorby sociálního fondu na 1 % z hrubých mezd pravděpodobně většina fakult nebude mít na to, aby z tohoto zdroje poskytovala některé další benefity. Týká se to zejména příspěvků na úroky z úvěrů na bytové potřeby, přičemž poskytování tohoto benefitu je ponecháno na rozhodnutí děkanů. Nově se také vymezuje výše příspěvků na stravování. Materiál byl projednán také s odborovými organizacemi, které požadovaly, aby vedení UK zakázalo fakultám příspěvek na stravování čerpat ze sociálního fondu. Tuto připomínku vedení UK neplánuje v opatření zohlednit, protože se domnívá, že to jde proti smyslu sociálního fondu. Lze zvážit, že by čerpání stravného bylo na fakultě možné pouze po předchozím projednání s odborovou organizací. Dále odborové organizace požadovaly doplnění toho, aby fakulty přispívaly na příspěvek na dlouhodobou péči. Vedení UK to neodmítá, ale nyní to není na pořadu dne, protože se teprve projednává příslušná legislativa a v tuto chvíli nejde o daňově uznatelný náklad.

 

Doc. Brom, předseda Ekonomické komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.


Návrh usnesení:

„AS UK projednal předložený návrh Opatření rektora „Příspěvky ze sociálního fondu a z dalších zdrojů na benefity pro

zaměstnance Univerzity Karlovy“ a vyjadřuje kladné stanovisko k jeho vydání.“

Hlasování

Pro 52, proti 0, zdržel se 0

Schváleno

19. Právní jednání

a) Rozpínací stanice - Kampus Albertov, Biocentrum

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Maňáskovi, kvestorovi UK, k představení předloženého materiálu.


Doc. Brom, předseda Ekonomické komise, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.


Návrh usnesení:

„AS UK projednal předložený návrh o uzavření budoucí Smlouvy o uzavření služebnosti, č.j. KRUK/274624/2023 (dále jen SoSb) a navazující Smlouvy o napájení zařízení dispečerské řídící techniky, č.j. UKRUK/19057/2024 (dále jen SoDŘT) mezi PREdistribuce a.s. a Univerzitou Karlovou v rámci připravované výstavby Kampusu Albertov – Biocentrum. AS UK předložený návrh SoSb schvaluje a doporučuje jej předložit k projednání ve Správní radě UK ve smyslu písm. a), odst. 1, §15 Zákona o vysokých školách. AS UK schvaluje předložený návrh SoDŘT a souhlasí s jejím uzavřením.“

Hlasování

Pro 52, proti 0, zdržel se 0

Schváleno

b) Dodatek č. 1 k nájemní smlouvě s Montessori Plzeň

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Maňáskovi, kvestorovi UK, k představení předloženého materiálu.


Doc. Brom, předseda Ekonomické komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.

Návrh usnesení:

„AS UK projednal návrh dodatku č. 1 k nájemní smlouvě s Montessori Plzeň, spolek, ze dne 20. 12. 2023 na pronájem Procháskova ústavu a doporučuje dodatek č. 1 uzavřít.“

Hlasování

Pro 50, proti 0, zdržel se 1

Schváleno

c) Koupě pozemku v k. ú. Vinohrady pro potřeby 3.LF

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Maňáskovi, kvestorovi UK, k představení předloženého materiálu.


Doc. Brom, předseda Ekonomické komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.


Návrh usnesení:

„AS UK projednal návrh smlouvy se Státním zdravotním ústavem o koupi pozemku parc. č. 3986/5 v k. ú. Vinohrady pro potřeby 3. lékařské fakulty a doporučuje návrh smlouvy předložit Správní radě UK k vydání předchozího písemného souhlasu s jejím uzavřením.“

Hlasování

Pro 46, proti 0, zdržel se 0

Schváleno

d) Návrh smlouvy o dílo na zateplení a modernizaci fasády v objektu Veleslavín, FTVS

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Maňáskovi, kvestorovi UK, k představení předloženého materiálu.


Doc. Brom, předseda Ekonomické komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.


Návrh usnesení:

„AS UK projednal návrh smlouvy o dílo na zateplení bloků A, B, C, D a modernizaci fasády bloků E, F, H v objektu Veleslavín a s ohledem na celkovou výši nákladů stavební akce doporučuje návrh předložit Správní radě UK k vydání předchozího písemného souhlasu k uzavření smlouvy o dílo.“

Hlasování

Pro 50, proti 0, zdržel se 0

Schváleno

20. Informace z pracovních komisí

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, vyzval předsedy pracovních komisí AS UK, aby plénum informovali o činnosti komisí.


JUDr. Michal Říha, Ph.D. předseda Legislativní komise AS UK, uvedl, že Legislativní komise AS UK kromě již projednaného poskytla dvě konzultace k návrhu vnitřních předpisů z 2.LF a z FTVS. Rovněž byly projednávány návrhy změn vnitřních předpisů LFP UK, ke kterým byly uplatněny věcné připomínky.

                                                                                                                                           

Doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D., předseda Ekonomické komise AS UK, uvedl, že Ekonomická komise AS UK v mezičase zasedala dvakrát, jednou ke změně toho, jak se vypočítává rozpis v parametru A, kdy se seznámila s ideovým záměrem. Další postup bude takový, že se ustanoví pracovní skupina, která se bude touto otázkou zabývat detailněji a bude v pravidelných intervalech dostávat příslušné výstupy. Členy této pracovní skupiny jsou čtyři členové Ekonomické komise (Greger, Šima, Říha, Brom) a další čtyři členové budou z řad vedení fakult. Druhá oblast se týká financování velkých staveb, kdy má UK jedinečnou možnost získat 9 miliard Kč na výstavbu nových kampusů, ale částečně k tomu potřebuje dodat 1-2 miliardy Kč z vlastních zdrojů v relativně krátkodobém horizontu. Vedení UK předložilo první návrh, jak tuto částku sehnat, a je zřejmé, že UK bude muset jít výhledově do nějakého typu půjčky. Objevila se myšlenka, že na fakultních účtech UK leží dostatečné množství prostředků, takže by si UK mohla půjčit peníze sama od sebe formou kontokorentu. Ekonomická komise si od vedení UK vyžádala další podklady a bude se o tom v následujících měsících dále jednat.


Bc. Marek Boňko, předseda Sociální komise AS UK, uvedl, že Sociální komise AS UK projednala materiály prorektorky Martínkové, které se věnovaly koncepci a výši ubytovacího stipendia a vyjádřila kladné stanovisko k tomu, aby se stoprocentně navýšila ubytovací stipendia pro první a druhou kategorii. Ubytovací stipendium by se nevyplácelo lidem, kteří studují nad standardní dobu studia ani přijíždějícím studentům v rámci programu Erasmus. Dále komise projednávala žádost o podporu studentské zájmové činnosti spolku Studentský majáles.


Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, uvedl, že Studijní komise AS UK kromě již projednaného vzala na vědomí zmíněný návrh týkající se ubytovacích stipendií. Nejdůležitějším bodem programu byla otázka zavedení elektronických diplomů, k čemuž s Bc. Čechem předložili usnesení, které žádá vedení UK, aby přijalo kroky k jejich bezodkladnému zavedení, a to i pro absolventy.


Mgr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK, uvedl, že Komise pro IT AS UK se zabývala podnětem dr. Gregera o zakládání ročních hodnocení doktorandů do SIS a podnětem doc. Broma o oběhu šifrovaných dokumentů, ke kterému přijala usnesení doporučující komisím a plénu AS UK, aby materiály byly sdíleny jen na úložišti, na které má přístup jen jasně definovaný okruh osob, a aby materiály interní povahy byly předkladatelem opatřeny vodoznakem. Závěrem komise diskutovala o svých prioritách do budoucna, zazněly mimo jiné otázky úložiště vědeckých dat, AI, elektronické diplomy a kyberbezpečnost.


Mgr. Kristýna Bubeníková, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla, že Komise pro třetí roli AS UK se kromě již projednaného věnovala sjednocení uchazečských webů a připojila se k usnesení KaPR, které vyzývá vedení UK, aby zvážilo využití jiného nástroje než DG Client. U bodu sebehodnocení se diskutovalo o rovném odměňování, k čemuž komise také přijala usnesení, kterým mimo jiné navrhla vedení UK, aby zpracovalo audit rovnosti odměňování. J. M. paní rektorka uvedla, že KR v pondělí projednávalo analýzu webu a nemá nic proti změně redakčního systému. Na OVV však není kapacita připravovat systém, kterým by se měl web stavět.


Bc. Dominika Erbeková, předsedkyně Petiční komise AS UK, uvedla, že Petiční komise AS UK nezasedala.


PhDr. David Greger, Ph.D., předseda Komise pro vědu AS UK, uvedl, že Komise pro vědu AS UK se kromě již projednaného věnovala stavu a vývoji pětiletého hodnocení UK, k čemuž se vrátí i na příštím jednáním. Nyní se diskutovalo především o stanovování hodnotitelů a rady. Zároveň se opětovně diskutovalo o návrhu na úpravu jmenovacích a habilitačních řízení s tím, že členové komise mají možnost příslušný materiál komentovat.


Rozprava


Dr. Jirkovský tlumočil usnesení, které přijal AS FaF UK týkající se rozdělení alokace NPO. AS FaF UK vzal strategické rozhodnutí vedení UK o tomto rozdělení na vědomí, zároveň však požádal, aby ke způsobu financování kampusu Mephared 2 podle předložených variant I – III vznikl Dodatek k Vnitrouniverzitní dohodě o společném postupu k dobudování Kampusu UK v Hradci Králové v rámci projektu Mephared 2 ze 17. ledna 2022, který by poskytoval dotčeným fakultám záruky financování. Zároveň požádal o předložení detailního popisu vývoje ceny a zdrojů financování kampusu Mephared 2 k informaci AS FaF UK i AS UK. J. M. paní rektorka se ohradila proti tomu, že by měl AS UK nedostatek informací, protože o vývoji staveb v rámci NPO ho J. M. paní rektorka informuje na každém zasedání. Dále nesouhlasí s tím, že by seznámení neobsahovalo klíčové věci, protože se projednávaly mimo jiné na Ekonomické komisi AS UK. O historickém vývoji alokací udělal pan kvestor prezentaci. Pokud bude zájem, ráda tuto prezentaci nasdílí a na dotazy ráda odpoví. Varianty byly opakovaně diskutovány nejen na Ekonomické komisi AS UK, ale mnohokrát i s vedeními všech pěti fakult. Doc. Brom podotkl, že z celé debaty bude pro AS UK nejdůležitější mechanismus získání peněz, o kterém proběhne debata na Ekonomické komisi AS UK.


Návrh usnesení:

 „AS UK bere na vědomí informace z pracovních komisí.”

Schváleno tichým souhlasem

21. Informace z Rady vysokých škol

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo prof. Zahálkovi.


Prof. Zahálka uvedl, že Předsednictvo RVŠ se za uplynulé období sešlo dvakrát. Primárně se diskutovalo o kohezi mezd a zjistilo se, že informace o tomto tématu přichází různé a z různých směrů. Ze zasedání vyplynulo, že všichni vítají propojení mezi ČKR a RVŠ, spolupráce předsedy RVŠ s J. M. paní rektorkou je výborná. Dále proběhlo jednání o koncesionářských poplatcích, od kterých vysoké školy nejsou osvobozeny. Předsednictvo zároveň schválilo nominanty do NAÚ, přičemž mezi navrženými se objevil i kolega Bc. Čech. Ohledně nominace za SKRVŠ oslovil ministr Bek SKRVŠ napřímo, i když se měl obrátit na RVŠ. SKRVŠ hlasovala o dvou kandidátech, a nakonec navrhla pro hlasování předsednictva RVŠ kandidáta Farníka. Ze všech navržených kandidátů, které hlasuje předsednictvo RVŠ, a kterých může být více než je volných míst, si pak ministr Bek vybírá. Byla také schválena novela zákoníku práce, ale není jasné, zda vysoké školy spadají do kategorie veřejné správy. Z vystoupení prof. Wildové vyplynulo, že se navyšují peníze pro vědu, ale na vzdělávací činnost připadnou v lepším případě 3 miliardy Kč. Tomuto RVŠ oponovala tím, že požadavek byl jasně vyčíslen na 10 miliard Kč. Pracovní skupina pro hodnocení A + K začne pracovat od dubna, RVŠ požádala o to, aby materiály k připomínkám dostala dostatečně dopředu. Vystoupil také pan Velčovský, který se pochválil za fungování OP-JAK. Uzavřel, že nejvíce otazníků se točí kolem tarifů a zaručených mezd


Bc. Boňko doplnil, že SKRVŠ má zasedání naplánované na zítra. Proběhne také Konference akademických senátorů a senátorek na ZČU v Plzni. Vznikla také příručka pro akademické senátory. Novela zákona o vysokých školách byla předložena na jednání vlády dne 27. března 2024.


Návrh usnesení:

 „AS UK bere na vědomí informace z Rady vysokých škol.”

Schváleno tichým souhlasem

22. Různé

Dr. Farkaš vyzval tajemnici AS UK k promítnutí usnesení, která byla diskutována v chatu.


Dr. Švec uvedl, že iniciativa Hodina pravdy vyzývá AS UK ke zhodnocení první vlny protestů proti nízkým mzdám. Stejně tak byl osloven AS FF UK, který se rozhodl obrátit na J. M. paní rektorku a předsedu RVŠ s usnesením, kterým je vyzývá, aby jako nejvýraznější reprezentanti vysokých škol důrazně upozorňovali vládu na dluh, který má ČR vůči vysokým školám zejména v oblasti institucionálního financování. Podporuje dosavadní průběh debaty, ze které vyplynulo, že 800 mil. Kč, které chce MŠMT poslat na sjednocení tarifů, je nedostatečné. Považuje to za vhodné jádro sdělení. Dále uvedl, že návrh na sjednocení tarifů, jak ho předložilo vedení UK, je správným krokem oproti současnosti. Sjednocení tarifů jistě znamená mnoho nepříjemností, ale existuje zde i historický dluh. Nejhorší dopad to bude mít na fakulty chudé, které si vyplácení nových tarifů nemohou vůbec dovolit v důsledku dlouhodobé podfinancovanosti. Znamenalo by to, že si chudé fakulty vystávkovaly akorát vlastní masové propouštění. Zároveň nesouhlasí s tím, že by se celý návrh MŠMT včetně nabízených peněz měl odmítnout.


Dr. Staša uvedl, že Předsednictvo AS UK v reakci na zmíněný dopis navrhlo usnesení, které bylo prezentováno dříve. Proti tomuto usnesení byly zformulovány protinávrhy. Proběhla diskuse o dalším postupu a o konkrétní formulaci usnesení.


Návrh usnesení:

„AS UK konstatuje, že silný tlak ministra školství, mládeže a tělovýchovy na velmi rychlé zavedení jednotných mzdových tarifů na veřejných vysokých školách bez vyjasnění přesných parametrů chystané úpravy a zajištění dostatečných prostředků pro hluboce podfinancované vysoké školství ze strany samotného MŠMT destabilizuje a ohrožuje veřejné vysoké školy.“

Hlasování

Pro 43, proti 1, zdržel se 4

Schváleno

Návrh usnesení:

„AS UK upozorňuje, že nízký jednorázový příspěvek na podporu zavedení jednotných tarifů zcela nedostačuje pro jakékoliv relevantní navýšení nízkých mezd akademických pracovníků a bude mít za následek propouštění a s tím spojenou další destabilizaci na nejvíce podfinancovaných oborech.“

Hlasování

Pro 46, proti 0, zdržel se 2

Schváleno

Návrh usnesení:

„AS UK vyjadřuje závažné znepokojení nad tím, že ministr školství, mládeže a tělovýchovy řešení většiny problémů přenáší na bedra veřejných vysokých škol a že existenci některých problémů zpochybňuje.“

Hlasování

Pro 5, proti 22, zdržel se 14

Nebylo schváleno

Návrh usnesení:

„AS UK vyjadřuje závažné znepokojení nad tím, že ministr školství, mládeže a tělovýchovy řeší většinu problémů tím, že zpochybňuje jejich existenci.“

Hlasování

Pro 35, proti 0, zdržel se 12

Schváleno

Návrh usnesení:

„AS UKvyzývá ministra Mikuláše Beka v zájmu umožnění efektivního řešení problémů ve vysokém školství k rezignaci.“

Hlasování

Pro 14, proti 10, zdržel se 22

Nebylo schváleno

Linzer dále v tomto bodě uvedl, že zaregistroval snahu dr. Farkaše převést fungování AS UK z Google na produkty Microsoft. Nechce nyní vést diskusi o vhodnosti tohoto postupu, ale domnívá se, že než k této změně dojde, mělo by to být představeno AS UK a ten by měl mít možnost vyjádřit se, zda si tento postup vůbec přeje. Dr. Farkaš uvedl, že probíhají přípravné kroky, jejichž výsledkem by měl být návrh kroků směřujících k přechodu na Microsoft. Bude k tomu připraven materiál, jehož nasdílení plénu AS UK po jeho finalizaci přislíbil.


Návrh usnesení:

 „AS UK bere na vědomí informace z bodu Různé.”

Schváleno tichým souhlasem


JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, poděkoval senátorům za jejich účast na zasedání AS UK a uvedl, že příští zasedání AS UK se bude konat 26. dubna 2024. Zasedání ukončil ve 15:30.

 

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc.

předseda AS UK


Zapsala: Anna Matoušková, tajemnice Legislativní komise AS UK

Zápis ke stažení zde.




Poslední změna: 27. duben 2024 09:30 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Za obsah stránky zodpovídá: Kancelář akademického senátu
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám